Konsultacje dla rodziców i opiekunów dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, opinii z poradni, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz innych potrzeb uczniów prowadzą:
Istnieje także możliwość bezpośredniego kontaktu ze specjalistami: psychologami, logopedami i terapeutami.
Konsultacje specjalistów z rodzicami po umówieniu przez dziennik elektroniczny Librus.
Psycholog szkolny zapewnia Uczniom wsparcie emocjonalne na terenie szkoły oraz wspomaga Rodziców i Nauczycieli w procesie wychowania.
Podstawową wartością dla psychologa jest dobro Dziecka.
Zadania i obowiązki psychologa szkolnego:
Pedagog specjalny obejmuje wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodziców poprzez realizację następujących zadań:
1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami i innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz wspieranie ich w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. Współpraca z zespołem mającym opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym IPET i WOPFU.
3. Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Wspieranie rodziców w trakcie procedury uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Terapia pedagogiczna
Nadrzędnym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka, w tym rozwoju umysłowego ( poznawczego) i emocjonalno-społecznego.
1. Terapia ma na celu:
2. W procesie terapii pedagogicznej terapeuta zwraca uwagę na usprawnianie u dziecka:
3. Terapeuta pedagogiczny:
Logopeda to specjalista, który zajmuje się wszelkimi trudnościami związanymi z nabywaniem kompetencji językowych oraz komunikacyjnych. Kształtuje mowę na wszystkich jej płaszczyznach (słownictwa, gramatyki, artykulacji, fonacji, emisji), zapobiega jej zaburzeniom, a jeśli wystąpią – prowadzi korektę nieprawidłowości. Pomaga również w doskonaleniu wypowiadania się poprzez ćwiczenia dykcyjne.
Do zadań logopedy należą:
– diagnoza logopedyczna (w tym badania przesiewowe pozwalające ustalić stan mowy oraz poziom rozwoju językowego uczniów),
– prowadzenie zajęć logopedycznych z uczniami,
– udzielanie porad dla rodziców i prowadzenie z nimi konsultacji w kwestii sposobu niwelowania trudności w mówieniu,
– prowadzenie konsultacji z nauczycielami w zakresie wsparcia uczniów z trudnościami w językowym porozumiewaniu się,
– podejmowanie profilaktyki zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów,
– wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
– udzielanie pomocy pychologiczno – pedagogicznej.
Terapia integracji sensorycznej polega na dostarczeniu w sposób kontrolowany odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych tak, aby dziecko tworząc reakcję adaptacyjną poprawiło integrację tych bodźców. Zadaniem terapii jest dostarczenie dziecku podczas jego aktywności ruchowej kontrolowanej przez terapeutę ilości i jakości bodźców sensorycznych wywołujących poprawę przetwarzania sensorycznego.
Terapia odbywa się na specjalnej wyposażonej sali terapeutycznej. Sprzęt do SI pozwala dzieciom lepiej poznać swoje ciało, poprawić zdolności ruchowe oraz manualne, a także w wielu przypadkach – osiągnąć większą samodzielność.
Terapia ręki to terapia mająca na celu usprawnianie całej ręki: od barku, przez ramię i przedramię, po nadgarstek, dłoń i palce. Głównym celem działań podejmowanych w ramach terapii ręki jest udoskonalenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Jednak, aby uzyskać pożądany poziom trudnych ruchów precyzyjnych, należy zadbać o prawidłową sprawność całej kończyny górnej.
Głównym celem tego typu terapii jest wspomaganie dziecka w osiągnięciu jak najbardziej optymalnego poziomu sprawności. Istotnym zadaniem jest także doskonalenie umiejętności manualnych oraz grafomotoryki dzięki usprawnianiu funkcji percepcyjno-motorycznych.
Terapia ręki ma za zadanie także:
Metoda Tomatisa to terapia edukacyjna wykorzystująca stymulację układu nerwowego poprzez bodźce docierające do układu słuchowego w celu kształcenia uwagi słuchowej. Muzyka i głos są tutaj traktowane w bardzo szczególny sposób, gdyż wspierają aktywne słuchanie, czego efektem jest poprawa funkcjonowania w różnych sferach.
Podstawowym założeniem metody A. Tomatisa jest wspieranie i rozwój uwagi słuchowej dzięki czemu następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się, rozwinięcie zdolności komunikacyjnych i językowych, zwiększenie kreatywności oraz poprawa jakości zachowań społecznych. Metoda ta wykorzystywana jest w przypadku dzieci z problemami szkolnymi, z nadpobudliwością psychoruchową, z autyzmem, dysleksją czy problemami w komunikowaniu się.
W przypadku dzieci w wieku szkolnym wykorzystanie w terapii A. Tomatisa wpływa na:
Polepszanie koordynacji ruchowej
Polepszanie radzenia sobie z emocjami
Polepszanie radzenia sobie ze stresem
Zwiększanie koncentracji
Lepsze zapamiętywanie
Zmniejszanie liczby popełnianych błędów ortograficznych
Zwiększanie sprawności komunikowania się
Skuteczniejsza nauka języków obcych
Lepsze wykorzystywanie posiadanego potencjału
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania i panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej.
Zajęcia rewalidacyjne to odrębne zajęcia organizowane dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
W kontekście szkolnym rewalidacja staje się kluczowym elementem systemu wsparcia dla uczniów z różnymi trudnościami. Nauczyciele, w porozumieniu z zespołem specjalistów, opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, czyli IPET. Proces ten zazwyczaj inicjuje się przez identyfikację trudności, z jakimi uczeń może się borykać w zakresie nabywania wiedzy i umiejętności. Następnie, we współpracy z psychologami, pedagogami specjalnymi i innymi ekspertami, nauczyciele opracowują spersonalizowane strategie rewalidacyjne.
(budynek A: klasy 0-3; budynek B: klasy 4-8)
(opieka psychologiczna dla klas 0A, OB, 1D, 2A, 2B)
(opieka psychologiczna dla klas 1A, 1B, 1C, 2C, 2D, 3A, 3B, 3C, 3D)
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 8 w Warszawie
ul. Stępińska 6/8
00 – 739 Warszawa
tel. (22) 841 – 14 – 23
e-mail: info@ppp8.pl
ppp8@eduwarszawa.pl
PEDAGOG TERAPEUTA, PRZEWODNICZĄCA ZESPOŁU
LOGOPEDA
PEDAGOG SPECJALNY
PSYCHOLOG (KLASY 0-3)
PSYCHOLOG (KLASY 0-3)
PSYCHOLOG (KLASY 4-8)
TERAPIA SI, TERAPIA RĘKI, TERAPIA TOMATISA
TERAPIA TOMATISA, LOGOPEDA
TERAPIA TOMATISA
© 2019-2024 All Rights Reserved. Wchodząc na stronę, wyrażasz zgodę na cookies.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |