Szlak Piastowski

SZLAK PIASTOWSKI

W tym roku klasy 5a i 5b wraz opiekunami wybrała się na trzydniową zieloną szkołę Szlakiem Piastowskim.

Czy wiecie, że…

Szlak Piastowski przebiega przez północno – wschodnią Wielkopolskę                        i zachodnie Kujawy. Warto tu przyjechać ze względu na liczne pamiątki historyczne oraz cenne zabytki architektury związane z początkami państwa polskiego, okresem piastowskim, a nawet czasami wcześniejszymi. Poznań,to stolica Wielkopolski, niegdyś stołeczny gród Mieszka I.

Z Warszawy wyjechaliśmy o godz. 7:30. Przyjechaliśmy do  Gniezna, tu zwiedziliśmy miejsca związane z początkiem Państwa Polskiego, Wzgórze Lecha, Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej, Katedrę Gnieźnieńską. W drodze do miejsca zakwaterowania odwiedziliśmy Licheń nazywany ,,Polskim Watykanem”. Tego dnia mieliśmy również odwiedzić Ostrów Lednicki, ale kapryśna pogoda zmieniła nasze plany. Ten punkt wycieczki musieliśmy przełożyć na kolejny dzień. Po zakwaterowaniu i zjedzeniu obiadokolacji, mieliśmy dyskotekę. Zabawa była przednia.

W kolejnych dniach czekało na nas wiele atrakcji. Podziwialiśmy Lednicki Park Krajobrazowy, Ostrów Lednicki – wizyta w Muzeum Pierwszych Piastów. Odwiedziliśmy również Poznań za pomocą gry miejskiej, jako Detektywi Historii, podziwialiśmy piękną Katedrę oraz Stary Rynek, skosztowaliśmy słynne ,,Rogale Marcińskie” i pyszne lody. Następnie pojechaliśmy do miejscowości   Kórnik, znajduje się tam Zespół Zamkowo-Parkowy, Podzamcze i Arboretum (największy w Polsce park dendrologiczny).  Po wyczerpującym dniu wróciliśmy do miejsca zakwaterowania. Tam czekała na nas obiadokolacja, a dla chętnych zajęcia rekreacyjne. Mieliśmy również grill.

Trzeciego dnia tuż po śniadaniu przejechaliśmy do Wenecji, tam  podziwialiśmy ruiny zamku z 1390 r. oraz zwiedzaliśmy Muzeum Kolei Wąskotorowej. Nie mogło zabraknąć przejażdżki kolejką do Biskupina. Zwiedziliśmy najstarszą         w Polsce zachowaną osadę (rezerwat archeologiczny, biskupińskie chaty, muzeum osadnictwa). Ostatnim punktem był przejazd do Kruszwicy, weszliśmy na Mysią Wieżę, skąd podziwialiśmy piękną panoramę miasta i Jezioro Lednickie. Mieliśmy okazję posłuchać legendy o protoplaście Lechu, Złym Popielu i dobrym Piaście Kołodzieju.

Trochę zmęczeni, jednak pełni wrażeń, wróciliśmy do Warszawy około godz. 21:00. Był to niezapomniany wyjazd i wspaniała lekcja historii.

Jeśli chcecie odkryć tajemnice początków Państwa Polskiego, musicie koniecznie odwiedzić Szlak Piastowski.